Potyczki mBotów

W czwartek 4.01.2018 r. w Szkole Podstawowej w Wierzonce uczniowie  gminnych szkół rywalizowali w programowaniu robotów i rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Konkurs był kolejnym etapem projektu „MatBoty na start” realizowanego od października 2017 r.  w SP w Wierzonce. Jest  on finansowany z funduszy programu mPotęga, któremu patronuje Fundacja mBanku.

Podczas konkursu uczniowie mieli za zadanie zaprogramować roboty tak, aby potrafiły one poruszać się po planszy i zbierać paczki z zadaniami matematycznymi, które następnie należało rozwiązać.
Podczas dzisiejszego spotkania nie wyniki  były najważniejsze, lecz zaangażowanie i radość uczniów z podjętego wysiłku a więc nauka przez dobrą zabawę- stwierdziła Małgorzata Zawilska koordynatorka projektu. Uczestników odwiedził II Zastępca Burmistrza Gminy Swarzędz Pan Tomasz Zwoliński wraz z Kierownikiem Wydziału Edukacji panią Dorotą Zarembą.
Coraz trudniej zachęcić uczniów do nauki matematyki opierając się na tradycyjnym modelu nauczania i dlatego nauczyciele wciąż poszukują nowych metod pracy. Celem  projektu było  uatrakcyjnienie lekcji matematyki, budowanie partnerskich relacji między nauczycielami, ukierunkowywanie zainteresowań uczniów na przyszłe kształcenie matematyczno-techniczno-informatyczne.

Ale od początku…
Jak każde większe przedsięwzięcie nabierało rozpędu dostojnie. Projekt ostatecznie rozpoczął się w październiku 2017 r. Chęć udziału zgłosiło sześć szkół Gminy Swarzędz. W październiku trwały prace związane z opracowaniem materiałów, ustaleniem harmonogramów lekcji otwartych, budowanie bazy matematycznych gier edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli w codziennej pracy. Kolejnym niezwykle ważnym etapem były warsztaty dla nauczycieli, których celem było nawiązanie koleżeńskich relacji, programowanie mBotów w środowisku Scratch, opracowywanie zakresu materiałów na warsztaty w szkołach macierzystych i na konkurs międzyszkolny. Warsztaty zakończyły się  ćwiczeniem podczas, którego  uczestnicy wcielili się w role uczniów i przetestowali roboty w służbie królowej nauk.

Nadszedł czas na zajęcia z uczniami…

To był kolejny etap tego projektu. W pierwszej kolejności zaprogramowali roboty, aby można było nimi sterować z laptopa. Następnie poruszając mBotem w taki sposób, aby zgodnie z zasadami gry, przejąć paczkę z zadaniami i je rozwiązać. Uczniowie dali ponieść się zabawie i każde zajęcia, jak sami stwierdzili „były dla nich zdecydowanie zbyt krótkie”.


Co nas jeszcze czeka?

Na zakończenie projektu wszyscy uczestnicy będą mogli wziąć  udział w zajęciach z robotyki na  Politechnice Poznańskiej.



Małgorzata Zawilska